بخش اعظم هدررفت آب كشور مربوط به بخش كشاورزی است
نوشته شده توسط : abbuse

'علی صفر حیدری' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه سالانه 105 میلیارد متر مكعب آب در كشور تولید می شود، گفت: از این رقم 93 درصد در بخش كشاورزی و حدود هفت درصد در آب و فاضلاب (آبفا) شهری و روستایی و بخش صنعت استفاده می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است كه 65 درصد از آب مصرفی در بخش كشاورزی ( حدود 75 میلیارد مترمكعب) به هدر می رود، كه این رقم در مقایسه هدر رفت آب در بخش های شهری و روستایی و نیز صنعت بسیار بیشتر است.

مدیر عامل آبفار استان مركزی با تاكید بر لزوم اصلاح شیوه های آبیاری در بخش كشاورزی تصریح كرد: در حال حاضر با وجود اقلیم های متعدد تنها سه نوع كشت در كشور وجود دارد و این امر یكی از عمده ترین مسائلی است كه باید فكری برای آن بشود.

وی با بیان اینكه مصرف سرانه آب كشورهای توسعه یافته با میانگین بارش 750 میلی متر بارندگی ، 127 لیتر است، اظهار كرد: این در حالی است كه سرانه مصرف در كشور ما با بارش سالانه 250 میلی لیتر حدود 250 لیتر است.

حیدری با تاكید بر لزوم اصلاح روش های مصرف آب در بخش های مختلف خانگی، كشاورزی و نیز صنعت، همچنین اختصاص دیرهنگام بودجه های خشكسالی را از مهمترین چالش های پیش روی این بخش ذكر كرد.

مدیرعامل آبفار استان مركزی فرسودگی شبكه فاضلاب را از مهمترین چالشهای پیش روی مدیران این صنعت عنوان كرد و افزود: قرار بود از اعتبارات ملی به نوسازی شبكه آب و فاضلاب روستایی اختصاص یابد كه تاكنون این امر محقق نشده است.

** افزایش 2برابری بودجه آبفار استان مركزی

حیدری همچنین با اشاره به افزایش بودجه آبفار استان مركزی گفت: سال گذشته بودجه اختصاص یافته 4/9 میلیارد تومان بود كه این رقم در سال جاری بیش از دو برابر افزایش یافت.

به گفته ی وی این استان دارای یك هزار و 156 روستا و 12 شهرستان است كه از این تعداد 845 روستا بالای 20 خانوار و 311 روستا زیر 20 خانوار هستند.

حیدری گفت:بیش از 77 درصد از جمعیت روستایی استان مركزی از آب شرب سالم استفاده می كنند. همچنین 86 درصد این جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی است و درحال حاضر حدود 1/77 درصد از روستاهای استان مركزی از آب شرب سالم استفاده می كنند.

مدیرعامل آبفار استان مركزی افزود: علاوه بر این ، سیستم آب شیرین كن در 11 روستا به صورت قرارداد ساخت، اجرا و تحویل(بی او تی) توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و 100دستگاه دیگر در دست مطالعه است.این در حالی است كه 512 كلر زن گازی در سطح روستاهای استان مركزی نصب شده است و 100 درصد روستاهای استان مركزی تحت پوشش این سیستم قرار دارند.

حیدری با بیان اینكه تاكنون 15 عنوان پژوهشی در سطح شركت تعریف و قراردادهای آنها امضا شده ، افزود: علاوه بر این از سال 1386 سیستم تله متری در آبفار استان مركزی راه اندازی شده است.

وی نصب پمپ های خورشیدی در سه روستا، راه اندازی سیستم ویدئو كنفرانس برای برقراری ارتباط راحت تر با ارباب رجوع و نصب 150 دستگاه سیم كارت خوان را از دیگر اقدامات انجام شده در این مركز ذكر كرد.

مدیر عامل آبفار استان مركزی با بیان اینكه چهار سال است پروژه های آب و فاضلاب برون سپاری می شود، اظهار كرد:در حال حاضر فقط آب شرب سالم از پیمانكار و تعاونی خریداری می شود.

اقتصام** 2021**1561





:: برچسب‌ها: آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: